Disclaimer: Electronic Top 10

Søde Anders fra Hejven.se har bedt mig lave min Top 10 liste af elektronisk musik. Oldies but Goodies.
Og eftersom jeg er en Oldie (but Goodie, forstås =)) i dèn sammenhæng; jeg har lyttet med længe, har jeg gladeligt taget udfordringen op. Og det har været skideskægt =).
Listen er ikke i nogensomhelst orden overhovedet.

1. LFO:

"Advance" fra 1996. Det var ikke deres definerende album, "Frequencies" var. Men det er lige retro nok at sende dig =). Prøv "Advance" istedet, klassikeren derfra er Psychodelic.
LFO bestod af Mark Bell (som senere producerede Bjork og Depeche Modes' Exciter. Mark Bells lyd er tydelig- no introduction needed) og Gez Varley. Sidstnævnte lavede osse et soloalbum men det var lige techno nok for min smag.
Hvis du ikke har fået nok endnu, så læs mere interview med Mark Bell her.

2. Massive Attack:

Måske husker du Karmacoma fra 2005 (dèr medvirker Tricky som du osse skal lytte til. Han rapper og ryger en masse fede, når han altså ikke samarbejder med Bjork og Portishead) eller Teardrop. Fede tracks. Du finder "Teardrop"  fra 2005 her , men der var Massive Attack allerede kommercielle.
"Blue lines"-albummet fra 1991 definerer dem bedre, se "Unfinished Sympathy" her.
I øvrigt synger Liz Fraser på Teardrop, - Liz Fraser aka Cocteau Twins. Hemmelig musik dèt osse =).

3. Orbital:

Jeg sender kun link til deres alltime best track: Otoño (Autumn). "I want to be a leaf spiralling, and after that, I want nothing at all". Ren poesi.

4. The Orb:

Alltime klassikeren er "Little Fluffy Clouds" fra 1990. Den kan du høre her.
Manden bag The Orb var William Orbital. Han var bare en bonderøv. Som næst producerede Madonnas album Ray of Light =). Men min personlige Orb-yndling er "Loving you" eller originaltitlen "A Huge Ever Growing Pulsating Brain That Rules From The Centre Of The Ultraworld" fra 1989. Hell, selv *jeg* var grøn dengang =). Jeg græd af glæde når Kjeld Tolstrup spillede den på Paradis. Seriøst !
Den finder du her. Der er endless remixes. Knock yourself out. Og se bort fra de dårlige visuals, I didn't do those =).

5. Tricky:

Fra albummet Maxinquaye 1995. Overcome. Jeg elsker osse Black Steel - se den hèr.

6 og 7. Non Place Urban Field og Burnt Friedmann:

Lyt til Western  Dub fra 1995. Non Place Urban Field er i øvrigt aka Burnt Friedmann.
Fra ham skal du høre alt. Han er genial men på tuben kan jeg kun finde It  Hurts! (fra albummet "Plays Love Songs") fra 2001. Hele det album skal høres i rap, trackene hænger sammen og fortæller en lyd-historie.

8. Mouse on Mars:

En yndling (men de er alle gode) er Kompod fra albummet Niun Niggung- jeg så dem live i Bologna, Italien. Fedt. Elektronisk musik som får dig til at grine med wacky samples og pruttelyde.

9. Goldie:

åååh ham kommer vi ikke uden om. Top jungle/drum'n'bass-mager. Grim som ind i helvede.
Tag klassikeren Innercity  Life fra 1995 her. Eller tag Temper  Temper som dog ikke er en "oldie".
Og når du så tror du er klar, så tag hans 45-minutter lange track "Mother" fra Saturn Returnz. Jeg har ikke kunnet finde det nogen steder. Men jeg tudede fordi det var så smukt første gang jeg hørte det; det gjorde dybt indtryk på mig.

10. Chemical Brothers:

Dem kender du sikkert. Men deres breakthrough var i 1995, med Leave  Home eller Chemical  Beats som var del af Wipeout-spillets soundtrack. Fedeste computergame EVAH! Jeg spillede ikke, jeg kiggede bare forelsket på grafikken. I timer =). I dèn forbindelse (Wipe Out soundtracket) skal du osse lytte til (10. Igen. Okay, han skal altså bare nævnes)

10. Fluke:

Du skal lytte til Atom  Bomb fra albummet Risotto. Jeg troede i lang tid dèt track handlede om mig =).

Men der er osse Leftfield, Future Sound of London, Dreadzone, A Guy called Gerald (1988!), Alex Reece, Dave Clark, Boom Boom Satellites (japansk punk-break-fusion-jungle-act), Biosphere, Plaid og 808 State. Og Roni Size og Aphex Twin. Og Underworld.
My beloved Underworld, men dem håber jeg du kender, ellers får du lammebank =).

Det har været rigtigt sjovt. Og nu til dig, Anders. Gengælder du  med 10 Not-To-Miss nye acts til mig ?

Comments

Popular posts from this blog

Two years ago

Making a new friend

Tamed